Online gaming-content is booming dit feit is anno 2020 onmogelijk te negeren.
Om te beginnen spreekt de steeds groeiende populariteit van streaming-service Twitch voor zich. Met meer dan 15 miljoen dagelijkse actieve kijkers die elke dag meer dan 90 minuten aan inhoud consumeren, is het publiek voor elke gamer er zeker.
En dan heb je nog de succesverhalen van streamers zoals Ninja die $ 500.000 per maand binnenhaalt via Twitch-abonnementen alleen dankzij zijn fanbase.
Dit heeft gezorgd voor een soort goudkoorts mentaliteit voor gamers en streamers die hun naam online willen maken als gamer of streamer.
Het is dus geen verrassing dat social media voor gamers essentieel is om precies dat voor elkaar te krijgen.
Of je nu je twitch following wilt laten groeien of een groter publiek wilt bereiken, we hebben de beste social media-tactieken uitgewerkt voor gamers die hun online aanwezigheid willen vergroten.
Meer volgers krijgen op jouw stream? Begin met ‘Branding’ – het opbouwen van een merk.
De meeste gamers zijn waarschijnlijk meer bezig met, nou ja, gamen in tegenstelling tot het opbouwen van een merk.
De realiteit echter? Hoewel je als gamer een enorme kans hebt om een publiek te laten groeien en je following uit te bereiden, is de concurrentie binnen de gaming industrie absoluut killing.
Social media is de beste plek om jezelf te onderscheiden van de massa. En onderscheiden doe je door middel van een ‘merk’ van/om jou te bouwen.
Maar goed – hoe begin je hier aan?
De meeste gamers zijn waarschijnlijk meer bezig met, nou ja, gamen in tegenstelling tot het opbouwen van een merk.
De realiteit echter? Hoewel je als gamer een enorme kans hebt om een publiek te laten groeien en je following uit te bereiden, is de concurrentie binnen de gaming industrie absoluut killing.
Social media is de beste plek om jezelf te onderscheiden van de massa. En onderscheiden doe je door middel van een ‘merk’ van/om jou te bouwen.
Maar goed – hoe begin je hier aan?
De meeste gamers zijn waarschijnlijk meer bezig met, nou ja, gamen in tegenstelling tot het opbouwen van een merk.
De realiteit echter? Hoewel je als gamer een enorme kans hebt om een publiek te laten groeien en je following uit te bereiden, is de concurrentie binnen de gaming industrie absoluut killing.
Social media is de beste plek om jezelf te onderscheiden van de massa. En onderscheiden doe je door middel van een ‘merk’ van/om jou te bouwen.
Maar goed – hoe begin je hier aan?
1. Brand name – Een Nickname of merknaam bedenken.
We gaan er niet uitgebreid in op wat nou wel of geen goede nickname of merknaam is. Je kan het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als jij dat wilt, onze tip: don’t overthink it.
Dingen waar je evt. rekening mee kan houden bij het bedenken van een nickname / merknaam om te gebruiken voor je Twitch en Youtube channel:
– Maak de spelling niet te moeilijk, wanneer iemand jouw nickname hoort is het handig dat hij deze foutloos kan typen.
– Makkelijk te onthouden, spreekt voor zich.
– Audience, wie zijn jouw volgers? Wat spreekt hen aan?
Al met al bewijst de praktijk dat de nickname of merknaam lang niet zo veel uitmaakt. Veel belangrijker zijn de zaken om de streamer heen.
2. Social Media kanalen uitkiezen.
Allereerst moet je de juiste social media kanalen uitkiezen om te promoten en je sociale aanwezigheid te vergroten.
Buiten Twitch om, zijn de meest gebruikte social media kanalen voor gamers vooral Twitter, YouTube en Facebook.
Waarom? Omdat Twitter een belangrijk platform is voor het plaatsen van updates over je aankomende streams en het reageren op nieuws uit de gaming industrie. Kortom, Twitter is de perfecte plek voor volgers om te begrijpen wat je van plan bent, en het vereist niet het onderhoud van Facebook of Instagram. In Nederland is Twitter redelijk wat verloren aan populariteit maar in de US en andere landen is Twitter nog steeds booming.
YouTube
Kijk alleen al naar de enorme hoeveelheid gamecontent op YouTube. De speciale gaming-sectie van het platform heeft bijna 80 miljoen abonnees vanaf september 2018 en vertegenwoordigt enkele van de meest bekeken inhoud van YouTube.
Als bonus, als je al een Twitch-following hebt, kun je automatisch je streaming-inhoud hergebruiken voor YouTube. Dit is een slimme zet als je gericht bent op streaming, maar toch je reputatie verder wilt ontwikkelen dan alleen Twitch.
Ook Facebook wint aan populariteit als het gaat om streamen. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Stonemountain64 die zijn roem te danken heeft aan een aantal ‘viral-video’s’ onder andere op Facebook.
Als bonus, als je al een Twitch-following hebt, kun je automatisch je streaming-inhoud hergebruiken voor YouTube. Dit is een slimme zet als je gericht bent op streaming, maar toch je reputatie verder wilt ontwikkelen dan alleen Twitch.
Wat velen niet weten is dat Facebook een heuze Game Streaming hub heeft in een ‘experimentatie-fase’. Het is genest onder de hoofdwebsite en toegankelijk via de korte URL FB.gg. Deze pagina verzamelt live en vooraf opgenomen gamevideo’s op Facebook. Ook biedt Facebook de mogelijkheid om live te streamen via de Facebook Live-tool, deze hub is een uitbreiding daarvan, maar met een focus op game streaming.
Ook jij kan hier gebruik van maken via deze link.
Maar los van de Facebook Gaming hub is het een goede zaak om een fan-page te beginnen rond jouw eigen merk. Jezelf dus. En zo jouw volgers ook via facebook op de hoogte te houden van aankomende streams, feedback te krijgen, actief betrokken te zijn met je volgers en voor het achteraf posten van je livestreams zodat je followers deze terug kunnen kijken.
3. Logo’s, promo materiaal etc. – Oftewel: jouw merk herkenbaar maken.
Wanneer je een merknaam gekozen hebt, en je social media profielen hebt aangemaakt kan je beginnen te brainstormen over het creatieve gedeelte! Logo’s en promo materiaal. Als merk heb je specifieke herkenbare afbeeldingen en andere promotie materiaal nodig om jouw brand te versterken. Als het gaat om social media voor gamers, zijn er een aantal belangrijke dingen die je moet regelen: – Logo, dat consequent wordt gebruikt op jouw sociale profielen – Een Twitch cover foto (omslagfoto) – Social media buttons, om jouw social media kanalen te promoten op onder andere Twitch.
Je hebt vast gemerkt dat veel professionele en amateur gamers beschikken over getekende logo’s of initialen als hun logo. Een logo zoals dit is veel herkenbaarder dan een selfie als profielfoto.
Coverfoto’s op Twitch zijn nog een ander belangrijk hulpmiddel bij het promoten van jouw sociale aanwezigheid.

Hoewel je gehele branding als een gamer gefocust lijkt te zijn op Twitch, merk je dat pro streamers allemaal verwijzen naar hun andere social media accounts en vice-versa. Dat is precies waarom promotie materiaal zo belangrijk is. Dit is een voorbeeld van sterk ontwerp:


Zoals je ziet is het dus belangrijk dat al je promo materiaal overeen komt.. dit kan je doen door een bepaald ‘thema’ terug te laten komen in alle graphic’s of overal hetzelfde kleurenschema gebruiken. Wanneer mensen jouw graphics zien moeten ze onmiddellijk herkennen dat het over jouw gaat.
Een idee kan zijn om deze maand minder skins / outfits / chests etc. te kopen en dit geld te investeren in een designer die een professioneel logo voor jouw ontwerpt ;).
4. Vind een nichemarkt
Een nichemarkt is een klein onderdeel van een grotere markt, een ‘categorie’ binnen een onderwerp. Je kan een niche vergelijken met een specialisatie in een bepaald vak. Een niche dient dan ook vooral om een meer specifiek doelpubliek te kunnen bereiken. Om een voorbeeld te geven: Fitness is een grote markt, daar onder vallen bepaalde stromingen (niche’s) zoals bodybuilding, powerlifting, crossfit, kettlebell training. Breng vijf minuten door op YouTube en Twitch en je zult direct zien hoe divers de gaming-community daadwerkelijk is. Er zijn een tal van beslissingen te nemen om je niche te kiezen. Wil je gloednieuwe games spelen of retro houden? Wil je je kanaal gezinsvriendelijk houden of geef je daar niks om? Speel je alleen shooters? Of juist RPG’s? Er is hier geen “juist” antwoord. Wat je moet begrijpen is dat om je publiek te vergroten, een niche kiezen dit proces vele malen gemakkelijker zal maken dan een all-in-one gamer te zijn. Je kunt dit in de toekomst nog altijd in een andere richting slaan. Veel streamers en gamers richten zich op een enkele game- of gamegemeenschap zodra ze beginnen te groeien. Subreddits zoals /r/speedrun dienen bijvoorbeeld als een plek voor beginnende streamers en content creators om inhoud te publiceren en ideeën van elkaar af te zetten. Nogmaals, je publiek is er voor je op social media. Het is gewoon een kwestie van het creëren van de juiste soort content voor hen. Dat brengt ons direct naar het volgende punt!
5. Zes Soorten content die elke gamer zou moeten creëren.
Net zoals van merken wordt verwacht dat ze consequent content publiceren, is dat bij social media voor gamers niet anders. In het belang van ‘relevant’ te blijven voor je volgers en het aantrekken van nieuwe, zijn hier zes soorten content die zo ongeveer elke gamer kan creëren.
5.1 Updates en stream aankondigingen
Tweeten en op Facebook posten om mensen op de hoogte te houden over je stream en andere verse content is ‘laaghangend fruit’.
Je moet natuurlijk de wereld laten weten wanneer je een nieuwe video plaatst of live gaat, toch?
Veel van deze platformen bieden een optie om posts vooruit te plannen op bepaalde tijdstippen.
Maak hier dan ook gebruik van, maak content ‘vooruit’ en plan deze in. Zo kom je nooit zonder content te zitten en hoef je dit ook niet last minute te bedenken en te maken.
5.2 Shout-outs binnen de gemeenschap
Gaming is een gemeenschap. Naast de ‘best practices’ van social media te volgen en uit te voeren in het algemeen, moet je niet bang zijn om collega-streamers en nieuwe content van je favoriete gamers te promoten. Wat als je een keer geen tijd hebt om zelf content te maken? Of even inspiratieloos bent?? Een video posten van iemand anders zorgt er voor dat je als nog ‘iets’ post. Consistent posten is een van de belangrijkste zaken als streamer/influencer.
En wie weet: door iemand anders te taggen, scoor je misschien zelf een shout-out.
5.3 Geef jouw mening over de gaming industrie en trending topics
Streamers en Youtubers staan bekend om het geven van meningen over gebeurtenissen uit de gaming industrie.
Een grote update van een spel dat jij regelmatig streamt? Praat erover! Laat je mening horen.
Social media is de perfecte plaats om in te gaan op deze gebeurtenissen en hierover te praten met je following.
Of het nu gaat om evenementen als E3 of de nieuwste aankondiging van Nintendo, zorg ervoor dat je geschikte hashtags gebruikt per onderwerp. Zorg er ook voor dat je de accounts van grote namen en spelontwikkelaars in je niche volgt! Retweet – repost of schrijf reacties over hun posts op jouw account.
5.4 ‘Achter de schermen’ content
Een vaak over het hoofd gezien aspect van social media voor gamers is wie de persoon daadwerkelijk is achter de muis (of controller). Door jouw volgers een blik te geven in je persoonlijke leven, is het betrek je hen nog meer en creëer je een nodige emotionele band.
5. Memes
Of je nu memes van iemand anders deelt of ze zelf maakt, de meeste gaming community’s zijn dol op memes. En hey, waarom niet? Ze zijn een geweldige manier om mensen aan het praten te krijgen en een vleugje humor aan jouw sociale feed te voegen.

6. Hoogtepunten en Teasers
Soms is het nemen van een “geen woorden, maar daden” -aanpak de beste manier om je stream te promoten. Ninja benadrukt consequent de beste momenten uit zijn stream om meer volgers aan te trekken en elke streamer zou hetzelfde moeten doen. Er bestaat altijd een kleine kans dat je video viral gaat mocht je een indrukwekkende ‘kill’ maken of in een vreemde bug belanden.
Ook zijn er bekende streamers die content van hun followers posten, dat is prima manier om nieuwe volgers te krijgen.
Stonemountain64 maakt bijvoorbeeld een wekelijkse ‘best clips of the week’ compilatie van ingezonden video’s door zijn volgers. Dat is een publiek van bijna 2 miljoen volgers die jouw clip te zien krijgen.
Relevant blijven
Ongeacht wat je post, consistentie op social media en content creatie is wat een gamer maakt of breekt.
Top streamers benadrukken dit advies constant. Dat wil zeggen, dag na dag verschijnen, met jouw gemeenschap communiceren en niet zonder waarschuwing van de aardbodem verdwijnen of een 2 weken lange radiostilte houden.
Engagement
Je wilt je volgers betrekken bij jou content, leven en social media.
Het ultime doel is je volgers om te zetten in fans. 1000 ‘echte fans’ zijn véél meer waard dan 50.000 ‘volgers’. Die 1000 ‘echte fans’ zijn namelijk diegenen die hun vrienden vertellen over jou, reageren onder je posts, je stream dagelijks volgen en uiteindelijk ook jou steunen door donaties of door het kopen van jouw ‘merchandise’.
Dit doe je door te reageren op hun reacties, chats, posts en al hun andere interacties. Geef ze het gevoel dat ze gehoord worden! Zoals eerder benoemd, een emotionele band scheppen met je volgers zorgt dat ze van ‘volger’ tot ‘fan’ overgaan!
7. Het belang van YouTube voor gamers
We kunnen niet genoeg benadrukken hoeveel game-content de afgelopen jaren op YouTube is gegroeid.
En ja, YouTube is een sociaal kanaal met een van de meest betrokken community’s.
Daarom is het hebben van een goed doordachte en geoptimaliseerde YouTube-kanaal een must voor elke gamer die zijn publiek wil laten groeien.
Een geweldige plek dus om je niche te veroveren en jezelf te promoten, zo zorg je voor een geoptimaliseerde Youtube account:
7.1 Maak verschillende soorten YouTube video’s
Wat betreft content op YouTube plaatsen, zijn highlight of teaser video’s van jouw streams een voor de hand liggende eerste keuze.
Veel van de populairste YouTube gaming kanalen hebben groot assortiment van verschillende soorten content.
Dat is goed nieuws voor jou, dat betekend dat je niet steeds exact hetzelfde soort video’s hoeft te maken. Gamekanalen posten bijvoorbeeld regelmatig een combinatie van het volgende:
– Reactie video’s (denk aan nieuws, evenementen en gebeurtenissen binnen de gaming industrie)
– Walkthrough’s en ‘review video’s
– Tutorials (how-to’s, strategieën enz.)
– Vlogs (een ‘achter de schermen’ stijl vlog)
– Top 10’s (Zowel van games, als van play’s van andere gamers enz.)
7.2 Plaats video’s over actuele en trending onderwerpen
Als er een nieuwe game is die op het punt staat groot nieuws in de gamewereld te worden, maak er dan gebruik van om er op in te spelen.
Algoritmen van Facebook en Youtube geven doorgaans de voorkeur aan actuele en trending inhoud, waardoor trendwatching een belangrijk aspect van social media voor gamers is (daarom volg je dus de gamedeveloper accounts en belangrijke mensen binnen de industrie!).
Een maand geleden bijvoorbeeld was iedereen gek op de nieuwste Spider-Man-titel voor de PS4. Actuele video’s met relevante Spidey-gerelateerde zoekwoorden deden het geweldig qua weergaven.

Hetzelfde geldt voor reactievideo’s over aankondigingen binnen de gaming gemeenschap. Zulke content kan zelfs met een smartphone worden gemaakt, maar dient als een van de manieren om je stem aan de gaming gemeenschap te laten horen.
Een maand geleden bijvoorbeeld was iedereen gek op de nieuwste Spider-Man-titel voor de PS4. Actuele video’s met relevante Spidey-gerelateerde zoekwoorden deden het geweldig qua weergaven.
7.3 Optimaliseer je video’s voor engagement
Zelfs de kleinste stukjes van je YouTube-kanaal kunnen een groot verschil maken in termen van engagement.
Full-time gamer Grand Poobear is een goed voorbeeld. Met een ongelooflijk betrokken following op basis van zijn aantal abonnees, kan hij een vinkje zetten bij alle vereisten van een geoptimaliseerd YouTube-kanaal.

Om te beginnen is zijn omslagfoto strak, netjes en belicht hij niet zijn streamlink maar zijn gebruikersnaam naar zijn social media accounts.
Daarnaast heeft hij een breed scala aan verschillende content. Elke titel gaat over een specifiek onderwerp en elke video een opvallende, relevante thumbnail (miniatuur omslag foto)

Wat Grand Poobear slim doet is dat veel van zijn YouTube-video’s rechtstreeks uit zijn stream-hoogtepunten worden gehaald. Maar hij presenteert ze als unieke video’s in plaats van alleen maar hoogtepunten, wat resulteert in meer betrokkenheid.
Hoewel deze details misschien niet zo belangrijk lijken, laten ze mensen zien dat je je sociale aanwezigheid, Youtube kanaal en jezelf als straemer serieus neemt.
De conclusie voor streamers, gamers en game-influencers van dit artikel is:
Publiceer consistent content, draag bij en luister naar je community. Wees constant up-to-date over de gaming industrie en reageer op elke gebeurtenis.
Om meer volgers krijgen als streamer en zo jou following te laten groeien, vergt veel inspanning.
De juiste aanpak en het bedenken van een sterke social media strategie voor jouw als streamer kan echter het verschil maken.
0 reacties